Nieuws

    Foodcareplus & Lancaster Logistics dragen actief bij aan Cool Logistics 2021

    Marktvooruitzichten

    Cool Logistics is 's werelds grootste bijeenkomst voor beleidsmakers, experten en innoveerders in het transport van perishables. De dertiende editie van dit congres vond virtueel plaats, van 19 tot 21 oktober 2021. Als partners en promotors van het eerste uur, droegen Foodcareplus & Lancaster Logistics inhoudelijk bij aan het congres. Eén van onze directeurs debatteerde mee over uitdagingen en opportuniteiten in de sector.

    De enorme congestie in verscheidene belangrijke wereldhavens en meer in het bijzonder in Noord-Amerika en Azië, heeft een grote invloed op het transport van perishables. Op meerdere plaatsen duurt het momenteel tot wel 12 dagen voordat een schip kan aanmeren en de containers gelost worden.

    Het is niet zozeer de reeferboxindustrie zelf die de congestie veroorzaakt. Het transport van gekoelde producten is grotendeels afhankelijk van de markt van dry containers. Dit kwam al eerder ter sprake en werd het afgelopen anderhalf jaar nogmaals bevestigd. Ook de torenhoge tarieven voor droge lading hebben impact op de reeferindustrie. Dat onderstreepte Michel Looten, directeur bij Seabury, tijdens de openingssessie van het congres.

    Drewry and Seabury, belangrijke adviseurs in de industrie, namen eveneens het woord tijdens de openingssessie. Ze 'visualiseerden' de moeilijkheden die de reeferindustrie ervaart en wat we de komende maanden kunnen verwachten:

    • Door de gevolgen van de pandemie was de globale groei in 2020 beperkt. Men verwacht een herstel met een jaarlijkse groei (CAGR) van 4,2% tot 2025. Daartegenover wordt voor containervolumes - ten gevolge van de modal shift - een hogere CAGR-groei van 5,3% verwacht.
    • China en de Verenigde Staten zijn hoofdzakelijk verantwoordelijk voor de toegenomen reefervolumes. Zonder hun aandeel is er wereldwijd hoegenaamd geen sprake van groei.
    • Een capaciteitsgebrek verstoort de maritieme reefertrafiek ernstig (ondanks een recordproductie van reefers). Naar verwachting blijft de beschikbaarheid laag en houdt de congestie van het handelsverkeer in 2022 aan, alvorens de situatie zal normaliseren. Het reeferpark breidt uit met 4,6%, wat lager ligt dan de vraag. De globale containercapaciteit wordt inefficiënt gebruikt: een deel van de containers zit vast aan land of op schepen die voor anker liggen.
    • De verstoring in het handelsverkeer blijft. Azië telt al 1,16 miljoen TEU-overaanbod (m.a.w. arriveren er 90% meer reefers dan er opnieuw gebruikt worden voor export), terwijl het gebrek in de rest van de wereld aanhoudt.
    • In het derde kwartaal van 2021 lagen de vrachtkosten 50% hoger dan in het tweede kwartaal. Deze meerkosten zijn ongelijk verdeeld tussen de sectoren. De gemiddelde tarieven zullen naar verwachting nog verder stijgen in de loop van 2022.

    Stakeholders in de maritieme sector, waaronder ook Diego Barriga, directeur bij Lancaster Logistics & Foodcareplus , bevestigden de ernst van de situatie: “Heel wat regio's kennen een chronisch gebrek aan vrachtwagenchauffeurs. Het uitblijven van heldere prognoses en transparantie verergeren de situatie.”

    Het chronische tekort aan reefercontainers heeft niets te maken met een gebrek aan investeringen, maar wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een inefficiënt gebruik. Dit erkende Bruce Marshall van Maersk Line. Robert F. Sappio van Seacube bevestigde dit eveneens. Er wordt volop geïnvesteerd, maar de capaciteit is verstoord. Diego Barriga riep daarom op tot meer havengericht denken.

    De sector getuigt

    Enkele partners die wereldwijd verschepen net als klanten van Foodcareplus & Lancaster Logistics bespraken hoe ze omgaan met deze problematische situatie. Marc Evrard van Belgian Fruit Valley - Europa's grootste fruitcoöperatie en 's werelds grootste leverancier van conferenceperen - stelde dat ze voor bijkomende uitdagingen staan. Zo ondervinden ze moeilijkheden met het desinfecteren van containers met fruit die in China aan land gaan. “We moeten onze opvattingen herzien,” benadrukte Marc. "Meer investeringen en inspanningen zijn nodig om de communicatie tussen de dienstverleners en transporteurs te stroomlijnen. Op enkele uitzonderingen na, lijkt het afgelopen decennium bijzonder weinig veranderd in de werkrelatie tussen de rederijen en de verladers. Willen we waarde toevoegen in de supply chain, dan is een nauwe interactie tussen alle partners wenselijk.”

    Goed nieuws vanuit Port of Antwerp
    De haven van Antwerpen, de thuisbasis van Foodcareplus & Lancaster Logistics, kan voor het derde kwartaal van 2021 - in vergelijking met het jaar voordien - 3,6% groei optekenen in het reefersegment. Jaarlijks behandelt de haven ruim 1 miljoen TEU-reefers.

    Nieuwsberichten

    Meer informatie nodig?

    Contacteer ons