Nieuws

    Foodcareplus deelt impact van coronacrisis op de voedingssector met PMA leden

    PMA, Produce Marketing Association, organiseerde voor haar leden op 25 maart 2020 een virtuele town hall over de impact van de coronacrisis op de sector van verse voeding. Foodcareplus, lid van PMA en logistieke partner in de voedselketen, deelde inzichten in de Europese markt. We zetten enkele van de huidige knelpunten op een rijtje.

    De voornaamste Europese transporthubs (havens en distributiecentra) kennen tot op heden geen interruptie. Het transport binnen Europa verloopt nog redelijk vlot, hoewel bij sommige grensovergangen er vertragingen zijn door de versterkte controle van niet-essentieel personenvervoer. Intercontinentale flows ondervinden wel grote capaciteitsbeperkingen.
    Wat betreft de last-mile zijn er wel wat issues in Europa. Het aandeel van e-commerce/thuisleveringen was ook voor de coronacrisis in Europa veel kleiner dan in andere continenten. In de huidige situatie is er een extreme toename in de vraag waardoor het eens te meer duidelijk is dat er een tekort is aan capaciteit voor afhalingen en thuisleveringen.

    De zeevracht kampt met de repercussie van het verlengd Chinees nieuwjaar omwille van de Corona-maatregelen. Dit heeft als effect dat er in de Azië-Europa handel meer dan 50% van de scheepscapaciteit in maart en april verloren gaat. Daarnaast ervaren we een nijpend tekort aan reefer containers door een gebrek aan import vanuit Azië. Dezelfde trend zien we in vaargebieden die voor een groot deel afhankelijk zijn van Azië.

    De situatie van de luchtvracht heeft grote impact op voedingssector. Een groot deel van de bederfbare goederen wordt via het ruim van passagiersvluchten getransporteerd. De cijfers zijn hier dramatisch; sommige luchtvaartmaatschappijen hebben tot 75% van hun vluchten geannuleerd. Er zijn zelfs maatschappijen waar de komende weken geen vluchten meer gepland staan.

    Nieuwsberichten

    Meer informatie nodig?

    Contacteer ons